Contacteer ons

Gezondheid

Dit is de reden dat het niet altijd goed is om met je partner in 1 bed te slapen

Gepubliceerd

op

 

Als je onder één dak woont met je partner, is de kans groot dat je elke avond tegen elkaar aankruipt in bed. Maar steevast samen slapen met je geliefde schijnt helemaal niet zo goed te zijn. Niet voor de kwaliteit van jullie relatie én niet voor je gezondheid.

En daar hebben experts meerdere verklaringen voor.

Samen slapen

Het gevecht om de dekens, het gesnurk van je partner… Samen slapen kan een goede nachtrust behoorlijk in de weg staan. Daarnaast kan het een slechte invloed hebben op jullie relatie. Hieronder vind je een aantal redenen waarom het helemaal niet erg is om af en toe een nachtje alleen door te brengen:

1. Het komt je gewicht niet ten goede

Word je vaak moe wakker na een nacht samen in bed? Dan kan dat er op den duur voor zorgen dat je een paar kilo aankomt. “Uit onderzoek blijkt dat 30 minuten minder slaap per nacht gedurende een jaar leidt tot een verhoogd risico op obesitas met 17 procent”, aldus Kent Smith, slaapdeskundige van de American Sleep and Breathing Academy, tegenover weetjeswebsite SheKnows. “Voor mensen die hun gewicht onder controle willen houden of die willen afvallen, is het extra belangrijk om voldoende slaap te krijgen. Houdt je partner je ’s nachts wakker, dan is het goed om het slaapprobleem te bespreken. Zo kunnen jullie samen naar een oplossing zoeken.” Dat is beter voor je gewicht én voor de rest van je gezondheid.

2. Jullie slaappatronen zijn te verschillend

Ben jij een ochtendmens terwijl je partner een echte nachtbraker is? Of slaap jij liever met lichtdoorlatende gordijnen terwijl het wat de ander betreft niet donker genoeg kan zijn in de kamer? Als jullie voorkeuren te veel uit elkaar liggen, kan het verstandig zijn apart te slapen. Volgens de Amerikaanse relatiedeskundige Maria Sullivan brengt dit soort verschillen namelijk niet alleen jullie nachtrust in gevaar. Het kan ook jullie relatie op het spel zetten. “Merk je dat die uiteenlopende voorkeuren druk uitoefenen op je relatie, probeer er dan eens over te praten. Van daaruit kun je wellicht de stap nemen om te kijken hoe het is om niet samen te slapen.”

Uit onderzoek blijkt bovendien dat je op de lange termijn beter af bent als je af en toe het logeerbed opzoekt of een andere oplossing bedenkt. Want: koppels van wie een van de partners een snurker is, gaan uiteindelijk vaker uit elkaar. Slaapdeskundige Smith: “Omdat beide partners eigenlijk niet goed slapen, ontstaan er heel wat spanningen en conflicten. Die kunnen uiteindelijk zelfs het einde van een relatie betekenen.”

3. Je voelt je opgesloten

Na een lange, drukke dag kan het fijn zijn om in bed nog even ontspannen te liggen nadenken over wat er allemaal is gebeurd. Zie jij dit ook als hét moment om in gedachten de dag door te nemen? Dan kan de ander soms net even te veel zijn. “Als je op dat moment het bed deelt met je partner, kun je het gevoel krijgen dat je wordt belemmerd. Je kunt je gedachten niet de vrije loop laten, bent misschien meer met die ander bezig dan met jezelf. Daardoor kun je het gevoel krijgen niet aan jezelf toe te komen en opgesloten te zitten in je eigen relatie”, legt Sullivan uit. “Dat kan dan weer leiden tot stress, nog meer slapeloze nachten en in sommige gevallen zelfs tot een relatiebreuk.”

Samen slapen of apart?

Het is best een ding om aan je partner te vertellen dat je misschien liever apart wilt slapen. Relatiedeskundige Sullivan adviseert dan ook om dit pas te doen als je merkt dat je nachtrust er écht onder lijdt. “Want hoewel er een heleboel nadelen zijn aan je bed delen met iemand, kan het ook je relatie versterken omdat het heel intiem is”, legt ze uit. “Praat erover en vertel elkaar wat werkt en wat niet. Misschien kunnen jullie allebei water bij de wijn doen om het slapen voor beide partijen aangenamer te maken.”

Bron:margriet.nl Beeld:Istock

Lees verder
Klik hier om een reactie te geven

U dient ingelogd te zijn om een reactie te kunnen geven Inloggen

Laat een reactie achter

Gezondheid

Voel jij je ook deze hele week al moe? Dít is waarschijnlijk de reden

Gepubliceerd

op

Door

Ben jij deze hele oktoberweek al niet vooruit te branden en voel je je moe en futloos? Je bent niet de enige: er zijn wel meer mensen die hier rond deze tijd van het jaar last van hebben en de reden hiervoor is eigenlijk heel logisch.

De maand oktober brengt namelijk een aantal veranderingen met zich mee die (onbewust) invloed hebben op jouw gemoedstoestand. Wij zetten de belangrijkste voor je op een rij:

1. Slecht weer
De afgelopen weken zijn we niet bepaald gezegend met mooi weer en dat heeft ook zo z’n invloed op je humeur. Wanneer het buiten koud is en regent, ben je eerder geneigd om binnen te blijven en een beetje op de bank te hangen of televisie te kijken. Dit zijn nu niet bepaald bezigheden die je energie geven en daarnaast kun je er ook nog eens chagrijnig van worden omdat je liever buiten zou zijn geweest.

2. Minder zonlicht
De dagen duren korter en dat betekent dat het buiten weer vroeg donker is, iets wat invloed heeft op je stemming. Wanneer je ’s ochtends naar je werk gaat is het nog donker buiten en vervolgens breng je ook nog eens de hele dag binnen door. Waar je in de zomer misschien eerder geneigd was om buiten een rondje te gaan, doe je dit nu niet zo snel. Je krijgt minder zonlicht op je huid, waardoor je lichaam weinig tot geen vitamine D aanmaakt. Dit kan voor een vermoeid gevoel zorgen.

3. Weinig beweging
Nu het wat kouder is en vaker regent, beweeg je ook veel minder. Wanneer het zonnetje schijnt ben je nu eenmaal sneller geneigd om de fiets te pakken in plaats van de auto of om spontaan een wandeling te gaan maken. Terwijl beweging juist nú zo belangrijk is: je verjaagt er namelijk stress en vermoeidheid mee. Ook verbetert lichaamsbeweging je nachtrust, waardoor je je de volgende dag uitgerust en fit voelt.

4. Voeding
Je bent je er misschien niet zo van bewust, maar in de herfst en winter eten we vaak veel minder gezond dan in de zomer. Een bord pasta of pizza gaat er met dit koude weer veel beter in dan een frisse salade. Het hoge aantal koolhydraten in dit soort maaltijden zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel sneller stijgt waardoor je een vermoeid gevoel krijgt.

Bron: Wendy, Libelle Beeld: iStock

Lees verder

Gezondheid

Een geniale reactie van IKEA op Jennifer die potloden jat:

Gepubliceerd

op

Door

Het zal je verbazen hoeveel mensen op Twitter plaatsen dat ze spullen hebben gejat. Of het nou van hun ouders is, uit een winkel of van een totaal vreemde. We hebben 10 voorbeelden van oerdomme mensen die op Twitter plaatsen wat ze hebben gejat. Ze maken het de politie wel erg gemakkelijk op deze manier. Maar Jennifer is ook zo’n slimme meid geweest om te plaatsen dat ze potloden heeft gejat uit de IKEA.

Potloden van de IKEA

Wat ze heeft gejat is dan nog niet zo erg aangezien half Nederland een kilo aan IKEA potloden thuis heeft liggen. De reactie van de IKEA is dan wel weer hilarisch:

Lees verder

Gezondheid

Dit is waarom jaarlijks zoveel Nederlanders diabetes type 2 krijgen

Gepubliceerd

op

Door

Jaarlijks krijgen ontzettend veel Nederlanders te horen dat ze diabetes type 2 hebben. Het is één van de snelst stijgende ziektes in ons land en telt momenteel 1,1 miljoen patiënten.

Hoogleraar diabetologie Hanno Pijl van de universiteit Leiden verklaart de grootste oorzaak.

Diabetes type 1 en 2
Bij diabetes is het bloedsuikergehalte te hoog. Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte waarbij patiënten insuline moeten spuiten. Diabetes type 2 wordt echter veroorzaakt door overgewicht, stress en te weinig beweging. Het is te verhelpen door een aanpassing in levensstijl.

Oorzaak diabetes
Hanno verklaart dat voornamelijk de grote hoeveelheid suiker die de meeste Nederlanders tot zich nemen een grote oorzaak is. “Van oudsher kent de mens een sterke voorkeur voor vet en vooral zoet. Zoet is in natuurlijke voedingsmiddelen extreem zeldzaam. Je treft het alleen aan in honing en rijp fruit.”

Gevaarlijk
Hij vervolgt: “Suiker wordt in de darmen gemakkelijk gesplitst in glucosemoleculen en is essentiële brandstof voor onze hersenen. Dus: als de oermens rijp fruit en honing vond, moest hij er zo veel mogelijk van opeten. Alleen: de gigantische hoeveelheden die wij tegenwoordig tot ons nemen, maakt het gevaarlijk.”

Geen overgewicht
Toch is suiker, te weinig beweging en overgewicht niet altijd de oorzaak voor het krijgen van diabetes type 2, verklaart Hanno. “Bij sommige patiënten is iets mis met de cellen die insuline produceren. Het kan zijn dat deze mensen bij de geboorte niet genoeg insulineproducerende cellen hebben meegekregen” verklaart hij. “Een aanpassing in dieet en levenswijze heeft dan niet zo veel nut. Dan helpen alleen medicijnen.”

Bron: AD, Libelle Beeld: iStock

Lees verder

Trending