Contacteer ons

Gezondheid

Als je dit eet krijg je alleen maar meer honger

Gepubliceerd

op

Het ene gerecht gaat het hongergevoel meer tegen dan het ander. Maar dat je van bepaalde voedingsmiddelen juist nog meer honger krijgt dan je al had, klinkt bijna ongeloofwaardig. Toch is het echt zo! Voortaan als je maag aan het rommelen is, kun je dit eten dus maar beter links laten liggen…

Wit brood

Spaans onderzoek, dat werd uitgevoerd onder 9000 personen, heeft aangetoond dat mensen die meer dan twee keer per dag kiezen voor wit brood, 40 procent meer kans hebben op overgewicht of zelfs obesitas over een periode van vijf jaar. Kies liever voor volkoren brood, welke complexere koolhydraten bevat. Deze zijn moeilijker af te breken waardoor de energie gelijkmatiger vrijkomt en zo zorgt dat je minder snel honger krijgt.

Sapjes

Gezonde sapjes zijn vandaag de dag erg populair, maar lijken het hongergevoel niet echt te stillen. Zo bevatten deze heerlijke drankjes behoorlijk wat suikers, maar vrijwel geen vezels uit de pulp of de schil van het fruit. Dat betekent dat het drinken van een glas sap ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet, vervolgens weer daalt en zo een hongergevoel met zich meebrengt. Tip: Maak een smoothie met de hele vrucht en voeg daar eventueel eiwit (bijvoorbeeld in de vorm van poeder) aan toe.

 

Zoute snacks

Er is een reden waarom je na het eten van zoute snacks, hunkert naar iets zoets. Chips, pretzels en andere versies van zoute snacks zijn vaak niet meer dan snel verteerbare, eenvoudige koolhydraten, die insuline hoogte- en dieptepunten veroorzaken. Nadat je die hele zak chips hebt leeggegeten, hunkert je lichaam naar snelwerkende energie. Je hersenen linken dit aan zoete voedingsmiddelen waardoor er een onvoldaan gevoel ontstaat en je alsnog de voorraadkast in wil duiken voor een zoete snack.

Alcohol

Wie bestelt er geen hapjes tijdens een middagje drinken op het terras? Toch heeft dat een hele duidelijke oorzaak. Alcoholische dranken zorgen er namelijk voor dat je een hongerig gevoel krijgt en hunkert naar ongezonder eten. Na drie drankjes neemt het hormoon Leptine, dat een honger gevoel bestrijdt, maar liefst met 30 procent af. Daarnaast neemt ook de hoeveelheid Glycogeen af, wat ervoor zorgt dat je trek krijgt in koolhydraten.

Sushi

Als je het na dit slechte sushi nieuws nog steeds niet kunt laten om een bezoekje te brengen aan een van de vele sushi-restaurants, moet je toch echt nog een keertje nadenken. Veel mensen denken namelijk dat de bekende rolletjes niet zoveel kwaad kunnen, maar dat is toch anders. Ondanks het kleine beetje vis of vlees dat je ziet, eet je grotendeels rijst. Diëtiste Susan M. Kleiner herinnert ons er even aan dat zo’n kleine rol al snel gelijk is aan drie sneetjes wit brood…

Bron:grazia.nl Beeld:kuwtk

Lees verder
Klik hier om een reactie te geven

U dient ingelogd te zijn om een reactie te kunnen geven Inloggen

Laat een reactie achter

Gezondheid

Voel jij je ook deze hele week al moe? Dít is waarschijnlijk de reden

Gepubliceerd

op

Door

Ben jij deze hele oktoberweek al niet vooruit te branden en voel je je moe en futloos? Je bent niet de enige: er zijn wel meer mensen die hier rond deze tijd van het jaar last van hebben en de reden hiervoor is eigenlijk heel logisch.

De maand oktober brengt namelijk een aantal veranderingen met zich mee die (onbewust) invloed hebben op jouw gemoedstoestand. Wij zetten de belangrijkste voor je op een rij:

1. Slecht weer
De afgelopen weken zijn we niet bepaald gezegend met mooi weer en dat heeft ook zo z’n invloed op je humeur. Wanneer het buiten koud is en regent, ben je eerder geneigd om binnen te blijven en een beetje op de bank te hangen of televisie te kijken. Dit zijn nu niet bepaald bezigheden die je energie geven en daarnaast kun je er ook nog eens chagrijnig van worden omdat je liever buiten zou zijn geweest.

2. Minder zonlicht
De dagen duren korter en dat betekent dat het buiten weer vroeg donker is, iets wat invloed heeft op je stemming. Wanneer je ’s ochtends naar je werk gaat is het nog donker buiten en vervolgens breng je ook nog eens de hele dag binnen door. Waar je in de zomer misschien eerder geneigd was om buiten een rondje te gaan, doe je dit nu niet zo snel. Je krijgt minder zonlicht op je huid, waardoor je lichaam weinig tot geen vitamine D aanmaakt. Dit kan voor een vermoeid gevoel zorgen.

3. Weinig beweging
Nu het wat kouder is en vaker regent, beweeg je ook veel minder. Wanneer het zonnetje schijnt ben je nu eenmaal sneller geneigd om de fiets te pakken in plaats van de auto of om spontaan een wandeling te gaan maken. Terwijl beweging juist nú zo belangrijk is: je verjaagt er namelijk stress en vermoeidheid mee. Ook verbetert lichaamsbeweging je nachtrust, waardoor je je de volgende dag uitgerust en fit voelt.

4. Voeding
Je bent je er misschien niet zo van bewust, maar in de herfst en winter eten we vaak veel minder gezond dan in de zomer. Een bord pasta of pizza gaat er met dit koude weer veel beter in dan een frisse salade. Het hoge aantal koolhydraten in dit soort maaltijden zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel sneller stijgt waardoor je een vermoeid gevoel krijgt.

Bron: Wendy, Libelle Beeld: iStock

Lees verder

Gezondheid

Een geniale reactie van IKEA op Jennifer die potloden jat:

Gepubliceerd

op

Door

Het zal je verbazen hoeveel mensen op Twitter plaatsen dat ze spullen hebben gejat. Of het nou van hun ouders is, uit een winkel of van een totaal vreemde. We hebben 10 voorbeelden van oerdomme mensen die op Twitter plaatsen wat ze hebben gejat. Ze maken het de politie wel erg gemakkelijk op deze manier. Maar Jennifer is ook zo’n slimme meid geweest om te plaatsen dat ze potloden heeft gejat uit de IKEA.

Potloden van de IKEA

Wat ze heeft gejat is dan nog niet zo erg aangezien half Nederland een kilo aan IKEA potloden thuis heeft liggen. De reactie van de IKEA is dan wel weer hilarisch:

Lees verder

Gezondheid

Dit is waarom jaarlijks zoveel Nederlanders diabetes type 2 krijgen

Gepubliceerd

op

Door

Jaarlijks krijgen ontzettend veel Nederlanders te horen dat ze diabetes type 2 hebben. Het is één van de snelst stijgende ziektes in ons land en telt momenteel 1,1 miljoen patiënten.

Hoogleraar diabetologie Hanno Pijl van de universiteit Leiden verklaart de grootste oorzaak.

Diabetes type 1 en 2
Bij diabetes is het bloedsuikergehalte te hoog. Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte waarbij patiënten insuline moeten spuiten. Diabetes type 2 wordt echter veroorzaakt door overgewicht, stress en te weinig beweging. Het is te verhelpen door een aanpassing in levensstijl.

Oorzaak diabetes
Hanno verklaart dat voornamelijk de grote hoeveelheid suiker die de meeste Nederlanders tot zich nemen een grote oorzaak is. “Van oudsher kent de mens een sterke voorkeur voor vet en vooral zoet. Zoet is in natuurlijke voedingsmiddelen extreem zeldzaam. Je treft het alleen aan in honing en rijp fruit.”

Gevaarlijk
Hij vervolgt: “Suiker wordt in de darmen gemakkelijk gesplitst in glucosemoleculen en is essentiële brandstof voor onze hersenen. Dus: als de oermens rijp fruit en honing vond, moest hij er zo veel mogelijk van opeten. Alleen: de gigantische hoeveelheden die wij tegenwoordig tot ons nemen, maakt het gevaarlijk.”

Geen overgewicht
Toch is suiker, te weinig beweging en overgewicht niet altijd de oorzaak voor het krijgen van diabetes type 2, verklaart Hanno. “Bij sommige patiënten is iets mis met de cellen die insuline produceren. Het kan zijn dat deze mensen bij de geboorte niet genoeg insulineproducerende cellen hebben meegekregen” verklaart hij. “Een aanpassing in dieet en levenswijze heeft dan niet zo veel nut. Dan helpen alleen medicijnen.”

Bron: AD, Libelle Beeld: iStock

Lees verder

Trending